فروسیلیکو منگنز و کاربرد آن-پیشروان صنعت متالوژی ایرانیان

در طبیعت ، سنگ معدن های فلزی مانند آهن ، سرب ، آلومینیوم و سایر مواد در وضعیت ناخالصی یافت می شوند ، که گاهی اکسید شده و با سیلیکات های فلزات دیگر مخلوط می شوند. در حین ریخته گری ، وقتی سنگ معدن در معرض دمای بالا قرار می گیرد ، این ناخالصی ها از فلز مذاب جدا شده و می توان آنها را از بین برد. جرم تشکیل شده توسط این ترکیبات سرباره است. سرباره محصول مشترک ذوب سنگ معدن برای تصفیه فلزات است. ممکن است مخلوطی از اکسیدهای فلزی در نظر گرفته شود ، اما ممکن است حاوی سولفیتهای فلزی و اتمهای فلز به شکل اولیه آنها باشد. پس از فرآوری مجدد برای جداسازی فلزات موجود ، محصولات مشترک این فرآیند را می توان در سیمان ، بالاست ریلی ، روسازی جاده و اهداف مختلف دیگر استفاده کرد. هدف از این کار تحقیقاتی ارائه آزمایشات خصوصیات شیمیایی و کانی شناسی سرباره آهن سیلیکون-منگنز با هدف استفاده مجدد از محصول مشترک به عنوان بالاست ریلی است. آزمون پراش اشعه X ، تجزیه و تحلیل شیمیایی کمی ، میکروسکوپ الکترونی روبشی و محتوای آهک آزاد برای این خصوصیات تهیه شده است. نتایج این آزمایشات امکان فنی استفاده از سرباره به عنوان بالاست ریلی را نشان داد.

1. مقدمه

فروآلیاژها ورودی اساسی در صنعت فولاد هستند ، زیرا در ساخت انواع فولاد ، هم در فرآیندهای اساسی و هم در خاصیت تصفیه شده و تجمع ارزش در فولادهای خاص ، ضروری هستند (Andrade et al.، 1999). اساساً متداول ترین فروآلیاژها فرو سیلیسیم ، فروکرومیوم ، فرو سیلیسیم منگنز و فرو منگنز هستند و تقریباً در تمام فرآیندهای آهن و تولید فولاد معمول یا خاص وجود دارند.

در میان انواع آلیاژها ، برجسته ترین در تولید آنها آلیاژهای منگنز است. به دلیل خاصیت گوگرد زدایی و اکسید کنندگی آنها تقریباً در ساخت انواع ریخته گری های فولاد و آهن اعمال می شود (Andrade and Cunha، 2000).

فرآیند تولید آلیاژهای آهن سیلیکون-منگنز (FeSiMn) شامل کاهش همزمان منگنز و سیلیکون توسط کربن در کوره های احیا electric الکتریکی (FER) است. اتهامات شامل سنگ منگنز و کوارتز (یا کوارتزیت) یا سنگ منگنز ، سرباره غنی و کوارتز (یا کوارتزیت) است. این شارژها توسط شار و کاهنده ها تکمیل می شوند ، که برای تنظیم ترکیب محصول مشترک فولاد (سرباره) در فرآیند استفاده می شود.

طبق گفته اولسن و تانگستاد (2004) ، توزیع Si بین آلیاژهای SiMn و سرباره های چند عنصر MnO-SiO2-CaO-Al2O3-MgO عمدتا توسط دمای فرآیند تعیین می شود. محتوای سیلیکون حاصل از سیلیس در دامنه دما از 1550 درجه سانتیگراد تا 1700 درجه سانتیگراد تقریبا 6 درصد در هر 50 درجه سانتی گراد افزایش می یابد. این فرآیند تنها درصورت امکان پذیر است که دمای کاهش هر دو اکسید نزدیک به یکدیگر باشد. جنبه دیگری که باید در نظر گرفت ، نقطه ذوب سرباره است: اگر زیر دمای کاهش سیلیس باشد ، کوره به طور مداوم انرژی را در ذوب صرف می کند ، به ضرر واکنش کاهش.

بنابراین ، دو روش اساسی در تشکیل سرباره لازم است. مورد اول کاهش فعالیت MnO (مقادیر اولیه پایین سرباره) برای افزایش دمای کاهش منگنز نزدیک به دمای کاهش سیلیکون است. در مرحله دوم ، می توان تشکیل سرباره با نقاط ذوب بالاتر سازگار با دمای فرآیند را بدست آورد. این کار با تأثیر بر فرمول بار انجام می شود. یکی از مهمترین جنبه های فرآیند ، توزیع Si و Mn بین Mn-Fe-Si-C در آلیاژها و سرباره سیستم MnO-SiO2-CaO-MgO-Al2O3 است. روابط تعادل بین دو سیستم فشار مونوکسیدکربن (PCO) برابر با 1 atm در شکل 1 نشان داده شده است که نمودار سیستم در نظر گرفته شده را نشان می دهد (دینگ و اولسن ، 2000).

 

شکل 1 نمودار تعادل گاز-سرباره فلز (دینگ و اولسن ، 2000).

چندین رابطه تعادل پیشنهادی برای این سیستم ها وجود دارد. هر یک از آنها به شرایط موجود اشاره دارد ، چه در داده های آماری یک یا چند نصب ، یا در آزمایش های خاص.

دو نوع سرباره با فرآیندهای تولید شرح داده شده وجود دارد: سرباره غنی ، که اسیدی است ، دارای محتوای بالای منیزیم (بالای 40٪) است ، قابل بازیافت است و به عنوان ورودی در تولید FeSiMn قابل استفاده مجدد است (علاوه بر این که مقدار فسفر بسیار کمی دارد ، که این یک مزیت برای تولید FeSiMn است) ، و سرباره اساسی ضعیف ، که دارای محتوای منگنز کم (MnO <20)) است و حدود 30 waste Si با ارتقا آلیاژ استاندارد از طریق افزودن ضایعات سیلیکون از صنعت سیلیکون آهن تولید می شود ، که در پایان فرآیند تولید آلیاژ ، دور ریخته می شود (اولسن و تانگستاد ، 2004). شکل 2 سرباره منگنز آهن سیلیکون را نشان می دهد.

 

شکل 2 سرباره آهن سیلیسیم منگنز (الف) غنی و (ب) فقیر.

استفاده از سرباره به عنوان ماده پایه برای لایه های روسازی و به عنوان بالاست ریلی توسط دیگر نویسندگان تحقیق شده است ، Silva (1991) ؛ کندال و هافمن (1998) ؛ باگامپاد و دیگران (1999) Rohde (2002) ؛ فرناندس (2005) نوبرگا (2007) فرناندس (2010) و دیگران.

2. مواد و روش ها

همانطور که قبلاً ذکر شد ، دو نوع سرباره وجود دارد که توسط فرآیندهای تولید شرح داده شده: سرباره غنی و ضعیف. سرباره غنی اسیدی است ، زیرا حاوی مقادیر بالای منگنز است ، تحت لک شدن قرار می گیرد که مقاومت آن را کاهش می دهد و آن را برای استفاده خطرناک می کند. این محتوای بالای منگنز موجود در سرباره غنی به عنوان ورودی در تولید FeSiMn مورد استفاده مجدد قرار می گیرد. بنابراین ، از آنجا که این یک محصول مشترک با محتوای منگنز کم است ، مقاومت بیشتری نسبت به سرباره غنی دارد و در تولید FeSiMn مورد استفاده مجدد قرار نمی گیرد ، سرباره آهن سیلیکون-منگنز برای این مطالعه اساسی بود ( فقیر) سرباره برای آن ، از نمونه های سرباره تهیه شده توسط یک تولید کننده آهن سیلیکون-منگنز در میناس Gerais ، در واحد Ouro Preto-MG آن استفاده شد ، که دارای ظرفیت تولید 5000 تن در ماه است ، با 3000 تن در ماه مواد پردازش شده برای استفاده به عنوان بالاست ریلی نمونه این ماده در ابتدا تحت پراش اشعه ایکس ، تجزیه و تحلیل شیمیایی کمی ، میکروسکوپ الکترونی روبشی و سنجش محتوای آهک آزاد قرار گرفت.

برای انجام این آزمایشات ، مواد به فرایند کاهش گرانولومتری ارسال شد. سپس الک شد ، جایی که تقریباً 20 کیلوگرم نمونه از غربال 200 یا 75 میکرومتر عبور کرد. همه این آزمون ها به عنوان مرجع استانداردهای تعیین شده توسط ABNT (انجمن استاندارد فنی برزیل) ، AREMA (انجمن مهندسی و نگهداری راه آهن آمریکا) هستند.

تجزیه و تحلیل پراش اشعه ایکس

پراش سنج شیمادسو ، مدل D / MAXB ، با لوله آهن و دامنه اسکن 7 درجه تا 70 درجه و تابش 20 کیلوولت و 5 میکرومولار در تجزیه و تحلیل استفاده شد. سرعت اتخاذ شده در آزمون 2 درجه در دقیقه و با مدت زمان 35 دقیقه lasting بود. تجزیه و تحلیل نتایج از طریق نرم افزار خاص (MDJ Jades) پردازش می شود ، که اوج بروز الکترون ها را با یک پایگاه داده موجود برای توصیف مواد معدنی سازنده مقایسه می کند.

تابش اشعه ایکس تک رنگ بر روی نمونه ها تحت زوایای مختلف بروز تحمیل شد. پراکندگی طول موج های مختلف از قانون براگ پیروی می کند که با معادله زیر نشان داده شده است:

nλ = 2dxsenθ

بودن: n - عدد صحیحی که به ترتیب پرتو پراش معروف است. λ - طول موج لوله دستگاه ؛ θ - زاویه بروز و d - فاصله بین صفحه ای (فاصله).

سوابق این فرایند نوری در یک آشکارساز به صورت یک سیگنال الکتریکی تقویت شده جمع آوری می شود ، که به صورت دیجیتال یا آنالوگ ، متناسب با پراش نمودار ثبت می شود. پراش نمودارها قله های مشخصه ای را ارائه می دهند که نتایج حاصل از پراش اشعه X در صفحه های کریستالوگرافی نمونه هستند ، مربوط به موقعیت ، شدت و شکل ساختار بلوری هستند ، بنابراین ترکیب کانی شناسی مواد تجزیه و تحلیل شده مشخص می شود.

آنالیز کمی شیمیایی

با اندازه گیری شدت اشعه X مشخصه ساطع شده از عناصر نمونه است که تجزیه و تحلیل کمی توسط فلورسانس اشعه X بر اساس آن انجام می شود. یک منبع رادیواکتیو اشعه ایکس ساطع می کند ، که عناصر تشکیل دهنده را تحریک می کند و به نوبه خود ، خطوط طیفی با انرژی مشخصه عنصر را منتشر می کند و شدت آن مربوط به غلظت عنصر در نمونه است. تجزیه و تحلیل فلورسانس اشعه ایکس شامل سه مرحله است: تحریک عناصر نمونه ، پراکندگی اشعه ایکس مشخصه ساطع شده توسط نمونه و تشخیص این اشعه X ساطع شده. طیف سنج فلورسانس اشعه X ابزاری است که با استفاده از اشعه ایکس به سطح نمونه و تجزیه و تحلیل بعدی اشعه فلورسنت ساطع شده ، تعیین کمی عناصر موجود در یک نمونه داده شده را امکان پذیر می کند.

در تجزیه و تحلیل ، از طیف سنج اشعه ایکس پراکندگی انرژی Shimadsu ، مدل EDX-700 HS / 800 HS / 900 HS استفاده شد. نمونه های مورد استفاده در این آزمایش دو نوع آماده سازی را پشت سر گذاشتند: اولین آماده سازی با 20 گرم نمونه پودر شده از غربال 75 میکرومتر انجام شد. سپس نمونه در کوره بین 100 درجه سانتیگراد و 120 درجه سانتیگراد گرم شد و پس از آن 0.6 گرم اسید خور - C18H36O2 (به عنوان "چسب" برای ثابت کردن نمونه عمل می کند) اضافه شد. در مرحله بعد ، نمونه به مدت 4 دقیقه پاشیده شد تا مواد نمونه با اسید خور مخلوط شود ، و سپس مخلوط به شکل پالت فشار داده شد. در آماده سازی دوم ، 10 گرم نمونه پودر شده از غربال 75 میکرومتر عبور داده شد ، و سپس نمونه در یک حلقه پلاستیکی مهر و موم شده توسط یک فیلتر پلاستیکی قرار گرفت و با کیسه های برش داده شده در یک کیسه پلاستیکی دیگر قرار داده شد تا خلا در نمونه ایجاد شود. برای آزمون نمونه های تهیه شده برای روش فلورسانس اشعه X در شکل 3 و 4 برای مجموعه های اول و دوم نشان داده شده است.

 

شکل 3 نمونه های تهیه شده در مونتاژ اول برای سنجش.

 

 

شکل 4 نمونه های آماده شده در مونتاژ دوم برای سنجش.

تجزیه و تحلیل شیمیایی توسط میکروسکوپ الکترونی روبشی

برای مشاهده و تمایز انواع مختلف مواد معدنی ناشی از انتشار و برهم کنش پرتوهای الکترون بر روی یک نمونه ، از تکنیک میکروسکوپ الکترونی روبشی استفاده شده است که امکان توصیف از نظر مورفولوژی ، سازمان و ترکیب شیمیایی آن را فراهم می کند. . آنچه در میکروسکوپ الکترونی روبشی مشاهده می شود به دلیل تغییر کنتراست است که هنگامی رخ می دهد که پرتوی الکترونی اولیه سطح نمونه را در تجزیه و تحلیل نقطه به نقطه جارو می کند. تمایز کیفی مورفولوژی ذرات نمونه های مواد مطالعه با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی الکترونیکی از نوع JEOLJSM-5510 انجام شد.

در آزمایش ، نمونه ها باید در حضور کربن رسانا باشند و برای این منظور ، فرآیند فلزسازی را طی می کنند. بدین ترتیب نمونه ها به صورت تک لایه در قطعات استوانه ای فلزی (پالت) مرتب شده و توسط یک نوار دو طرفه با گرافیت پوشانده می شوند ، سپس برای مدت زمان حدود 1 ساعت در اواپراتور خلاuum قرار می گیرند. سپس الکترودهای گرافیت حدود 10 دقیقه بخار می شوند. پس از این فرآیند ، نمونه رسانا شده و پالت به داخل محفظه میکروسکوپ وارد می شود و 3 دقیقه خلا a ایجاد می کند. نمونه ها تحت فرایندهای بمباران الکترون قرار می گیرند و سپس میکروسکوپ های نوری ساخته می شوند. در این مطالعه ، افزایش های پذیرفته شده 50x ، 100x ، 150x تا 270x در نمونه ها ، با استفاده از لوازم جانبی مختلف مانند طیف سنج های اشعه X ، آشکارساز الکترونی یکپارچه پراکنده ، ردیاب الکترون جذب شده و ردیاب الکترون منتقل شده است.

محتوای آهک رایگان

در تعیین میزان آهک آزاد ، روش آزمایشی تجویز شده توسط NBR NM 13/2004 - سیمان پرتلند - تعیین اکسید کلسیم آزاد توسط اتیلن گلیکول (ABNT) به عنوان مرجع استفاده شد. این استاندارد تعیین اکسید کلسیم آزاد توسط انحلال در اتیلن گلیکول و تیتراسیون بعدی در محلول استاندارد اسید کلریدریک (HCl) با استفاده از مخلوط به عنوان نشانگر pH (محلول مخلوط نشانگر) را مشخص می کند.

برای سنجش ، سه نمونه حاوی 1.00 گرم هر کدام توزین و در سه بطری ارلن مایر مخلوط شدند که هر کدام حاوی 30 میلی لیتر اتیلن گلایکول اصلاح شده (سبز) بودند. سپس فلاسک ها را در حمام آب در دمای 65 درجه سانتی گراد تا 70 درجه سانتی گراد به مدت 30 دقیقه گرم کرده و هر 5 دقیقه فلاسک را تکان می دهیم. پس از این فرآیند ، فیلتراسیون با فیلتر تصفیه کند و پمپ خلا انجام شد. پس از آن ، فیلتر به یک فلاسک تمیز منتقل شده و 3 تا 5 قطره محلول اندیکاتور مخلوط اضافه می شود. سپس محلول فوق با 0.1 mol / l HCl تیتر می شود تا از سبز به صورتی تغییر یابد. بنابراین ، فرمول زیر برای محاسبه محتوای آهک رایگان استفاده می شود:

CaOfree = F × V × 0.002804m

فاکتور F - HCl ؛ M - جرم نمونه خرد شده استفاده شده در آزمون ؛ V - حجم HCl مورد استفاده در تیتراسیون.

این روش اکسید [Ca (OH)] را از هیدروکسید [Ca (OH) 2] متمایز نمی کند و کلسیم را که به صورت شیمیایی در محلول جامد با FeO و MnO یا به صورت سیلیکات ترکیب می شود ، تعیین نمی کند. با این حال ، در محدوده تحلیل های در نظر گرفته شده در این مطالعه ، نتایج این آزمون بیش از رضایت بخش است. آنها به عنوان پایه ای برای تخمین درصد آهک آزاد عمل می کنند ، که باعث انبساطی می شود که باعث شکستگی خود به خودی دانه ها می شود ، که به نوبه خود باعث می شود ریزدانه های مضر برای بالاست.

3. نتایج آزمون ها و بحث و گفتگو

از آنجا که هیچ استاندارد فنی خاصی برای سرباره آهن سیلیکون منگنز در برزیل و خارج از کشور وجود ندارد ، مقادیر یافت شده در آنالیزها با شاخص های توصیه شده توسط AREMA (2001) برای سرباره آسیاب فولاد LD مقایسه شد. برای استفاده از بالاست سرباره کارخانه تولید فولاد LD ، باید درصدی از اکسید کلسیم (CaO) کمتر از 45٪ و مجموع اکسیدهای آلومینیوم (Al2O3) و آهن (Fe2O3 و FeO) کمتر از 30٪ داشته باشد (AREMA ، 2001).

تجزیه و تحلیل پراش اشعه ایکس

الگوهای پراش اشعه ایکس سرباره آهن سیلیکون-منگنز مراحل کانی شناسی مواد را نشان می دهد. شکل 5 الگوهای پراش اشعه X در سرباره آهن سیلیکون-منگنز را نشان می دهد.

 

شکل 5: الگوهای پراش اشعه ایکس سرباره.

ترکیبات غالب کانی شناسی که در نمونه سرباره آهن سیلیسیم منگنز یافت می شود عبارتند از: مگنتیت-Fe + 2 Fe2 + 3O4 (آهن و اکسید). کوارتز - SiO2 (سیلیکون و اکسید) ؛ دیوپسید - کلسیم (منیزیم ، آل) (Si ، Al) 2O6 (کلسیم ، منگنز ، آلومینیوم ، سیلیسیم و اکسید) ؛ هماتیت - Fe2O3 (آهن و اکسید).

تجزیه و تحلیل کمی شیمیایی

برای این اولین آماده سازی ، گونه های شیمیایی خالص مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جدول 1 گونه های شیمیایی خالص را بر حسب درصد نشان می دهد.

جدول 1 گونه های شیمیایی خالص و درصد آنها از نظر جرم از اولین آماده سازی.

 

برای آماده سازی دوم ، گونه های شیمیایی کامپوزیت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جدول 2 گونه های شیمیایی ترکیبی و درصد آنها را نشان می دهد.

جدول 2 گونه های شیمیایی مرکب و درصد جرم آنها از آماده سازی دوم

تجزیه و تحلیل شیمیایی سرباره آهن سیلیکون-منگنز نشان داد که بالاترین درصد اکسید کلسیم (CaO) یافت شده 58/115٪ و مجموع اکسیدهای آلومینیوم (Al2O3) و آهن (Fe2O3) 18.080٪ بوده است ، که ثابت می کند نتایج زیر مقادیر توصیه شده توسط AREMA (2001).

تجزیه و تحلیل شیمیایی توسط میکروسکوپ الکترونی روبشی

تجزیه و تحلیل شیمیایی نیمه کمی بر روی مواد پودر شده انجام شد. جدول 3 گونه های شیمیایی ترکیبی یافت شده و درصد متناظر آنها را برای هر نقطه از آنالیز می کند. شکل 6 توزیع ریخت شناسی بدست آمده در تجزیه و تحلیل پودر سرباره را نشان می دهد.

جدول 3 گونه های شیمیایی ترکیبی و درصد آنها از نظر جرم.

کل 6 مورفولوژی معمولی موجود در سرباره پودر شده.

در نقاط مورد تجزیه و تحلیل ، محتوای اکسید کربن ، اکسید سیلیسیم ، اکسید کلسیم و اکسید منگنز درصد بالاتری را نشان می دهد ، در حالی که اکسید کربن بالاترین درصد را در بین تمام عناصر ارائه می دهد. تجزیه و تحلیل سرباره نشان داد که نقطه 5 بالاترین مقادیر اکسید کلسیم (74/31 درصد) و مجموع اکسیدهای آلومینیوم و آهن (88/15 درصد) را نشان می دهد که ثابت می کند نتایج بدست آمده زیر مقادیر توصیه شده توسط AREMA (2001) بوده است.

محتوای آهک رایگان

در تعیین میزان آهک آزاد ، روش آزمایشی تجویز شده توسط NBR NM 13/2004 - سیمان پرتلند - تعیین اکسید کلسیم آزاد توسط اتیلن گلیکول به عنوان مرجع استفاده شد. شکل 7 نمودار درصد محتوای آهک رایگان را نشان می دهد

 

شکل 7 نمودار درصد محتوای آهک رایگان سرباره.

سرباره آهن سیلیسیم منگنز در کل 13 آزمایش در 13 هفته میانگین کل 0.07٪ آهک آزاد را ارائه داد. نتایج نشان می دهد که درصد آهک آزاد موجود در سرباره عملاً صفر است.

4. نتیجه گیری

آزمایش پراش اشعه X نشان داد که نمونه دارای ترکیب معدنی از مگنتیت ، کوارتز ، دیوپسید و هماتیت است.

تجزیه و تحلیل شیمیایی سرباره آهن سیلیکون-منگنز نشان داد که بالاترین درصد اکسید کلسیم (CaO) و مجموع اکسیدهای آلومینیوم (Al2O3) و آهن (Fe2O3) یافت شده کمتر از مقادیر توصیه شده توسط AREMA (2001) است ، یعنی نمونه با محدودیتهای اکسید کلسیم (CaO) کمتر از 45٪ و مقدار کمتر از 30٪ اکسیدهای آلومینیوم (Al2O3) و آهن (Fe2O3 و FeO) تجویز شده توسط استاندارد مطابقت دارد.

در آزمایش میکروسکوپ الکترونی روبشی ، نقاط تجزیه شده ای که به طور متوسط ​​درصد بیشتری را ارائه می دهند ، محتویات اکسید کربن ، اکسید سیلیسیم ، اکسید کلسیم و اکسید منگنز بودند ، که اکسید کربن بالاترین درصد از همه عناصر را نشان می دهد. مقادیر یافت شده ثابت کرد که اکسیدهای یافت شده زیر حداکثر مقادیر توصیه شده توسط AREMA (2001) هستند.

آزمایش محتوای آهک رایگان نشان داد که سرباره آهن سیلیکون-منگنز میانگین کل آهک آزاد تقریباً صفر را نشان می دهد ، اثبات می کند که مقدار آهک موجود کاملاً کمتر از حداکثر حد توصیه شده توسط هنجار است که وجود عدم انبساط حجمی را اثبات می کند.

در فرآیند تولید فولاد ، سرباره آهن سیلیکون-منگنز ، از جمله موارد دیگر ، محتوای اکسیدهای آهن و کلسیم است که مقادیر آن قابل قبول است و بنابراین برای استفاده به عنوان بالاست راه آهن مناسب است و جایگزین مواد طبیعی گران و کمیاب می شود.

منابع

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCINICAS - ABNT. NBR NM 13: 2004 ، Cimento Portland - Análise química - Determinação de óxido de cálcio livre pelo etileno glicol. ریودوژانیرو ، 2004.

ANDRADE ، M. L. A. ، CUNHA ، L. M. S. ، GANDRA ، G. T. Panorama da indústria mundial de ferroligas. BNDES Setorial ، ریودوژانیرو ، n. 10 ، ص 57-114 ، تنظیم شده است. 1999.

ANDRADE ، M. L. A. ، CUNHA ، L. M. S. O setor siderúrgico. در: Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social - BNDES. BNDES 50 Anos: histórias setoriais. ریو دو ژانیرو ، 2002. عدم پذیرش: http://www.bndes.gov.br/conhecimento/livrosetorial/setorial03.pdf> Acesso em 22 dez. 2009.

انجمن مهندسی و نگهداری راه آهن آمریکا - AREMA. راهنمای مهندسی راه آهن. Lanham: انجمن مهندسی و نگهداری راه آهن آمریکا - AREMA ، 2001. v. I - IV.

BAGAMPADDE ، U. ، WAHHAB ، H. I. A. ، AIBAN ، S. A. بهینه سازی مصالح سرباره فولاد برای مخلوط های قیر در عربستان سعودی. مجله مواد در مهندسی عمران ، ج 11 ، n. 1 ، ص 30 - 35 ، 1999.

DING ، W. ، OLSEN ، S. E. منگنز و توزیع سیلیسیم بین سرباره و فلز در تولید سیلیکومنگنز. در: ISIJ International، v. 40. n.9، p. 850 - 856 ، 2000.

FERNANDES، G. Comportamento de estruturas de pavimentos ferroviários com utilização de solos finos e / ou resíduos de mineração ferro Associados à geossintéticos. Brasília: Universidade de Brasília ، 2005. 253 ص. (Tese (Doutorado em Geotecnia).

FERNANDES، D. P. Estudo de estabilização química، geomecânica a ambiental da escória de aciaria LD para fins de aplicação como material de lastros de ferroviário. Ouro Preto: Universidade Federal de Ouro Preto ، 2010. 142 ص. (Dissertação de Mestrado em Geotecnia). [پیوندها]

KANDHAL ، P. S. ، HOFFMAN ، G. L. ارزیابی سنگدانه خوب سرباره فولاد در مخلوط های آسفالت مخلوط گرم. سابقه تحقیقات حمل و نقل ، واشنگتن دی سی ، n. 1583 ، ص. 28 - 36 ، 1998.

NÓBREGA، L. M. Caracterização mecânica de misturas asfálticas utilizando escória de ferroliga de manganês como agregado. سالوادور: Escola Politécnica da Universidade Federal da Bahia ، 2007. 162 ص. (Dissertação de Mestrado em Engenharia Ambiental Urbana).

OLSEN ، S. E. ، TANGSTAD ، M. تولید سیلیکومنگان - درک فرآیند. در: کنفرانس بین المللی FERROALLOYS INFACON: "انتقال از طریق فن آوری" ، 10 ، 2004. کیپ تاون ، آفریقای جنوبی ، 2004. ص. 231-238. (تهیه شده توسط: فن آوری های تبدیل سند).

ROHDE ، L. Escória de aciaria elétrica em camadas granulares de pavimentos. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul ، 2002. 101 ص. (Dissertação de Mestrado em Engenharia).

SILVA ، E. A. El uso de escoria de acería tratados con emulsiones catiónicas en diversos pavimentaciones. در: CONGRESO IBERO-LATINOAMERICANO DEL ASFALTO ، 6 ، 1991. Cila ، سانتیاگو ، 1991. ص. 18.